Rejsens økonomi
Når jeg udbyder pladser i bilen, angiver jeg en ca. pris for hele rejsen. Denne pris prøver jeg på at ramme, når jeg på gruppes vegne køber hotel, bil osv. Nogle steder er airbnb eneste løsning, men det har også sine fordele. Andre steder vælger jeg gerne en dyrere løsning, hvis vi ønsker at bo centralt i nationalparken. Det er noget vi samstemmer på infomødet. Vi køber altid en pakkerejse og bestiller kun hoteller der kan afbestilles. Det giver tryghed, hvis verden igen bliver af lave. Gæsten betaler den faktiske pris, uden jeg tjener noget på det. Konceptet minder om dele-økonomi. Der er naturligvis dokumentation får alle udgifter og disse lægges åbent frem. Beløbet man skal betale falder i 2 portioner. Først en til køb af overnatninger og nogle måneder sende restbeløbet til fly, bil og mit guidehonnorar, der er på 5.000 kr. Al økonomi er gjort op, inden afrejse (som regel 6-7 måneder inden afrejse).
At rejse på denne måde – som en gruppe – rummer mange fordele, men der er f.eks ingen rejsegarantifond og forbrugerbeskyttelse, da jeg på ingen måde driver et rejsebureau.
I bilen har vi en mappe med alle vore køb, budget osv. Undervejs kan vi støde på mindre fællesudgifter f.eks køletasker og disse klarer vi på stedet. Benzinudgifterne på en 3 ugers tur er ca 1200 kr pr. per.
Jeg bruger ikke ret mange lommepenge. Ud over mad og drikke køber jeg lidt t-shirts i nationalparkerne, en bog eller to, en souvenir i reservaterne o.lign. Jeg holder ikke ind ved outlets eller shoping centre for at fylde kufferten op, men man må gerne tage bilen og køre på en aften shopping.
Generelt bruger man ikke mange penge på sådan en tur, da vi er på naturrejse og er uden for de dyre storbyer.
Ting der har indflydelse på prisen er f.eks dollarkursen, hvor stor gruppen er, prisen på fly og hoteller. Skal man have ene værelse, er dette altid en ekstra udgift, da værelset som
regel er et dobbeltværelse, blot for een person (som på foto). Jeg bruger også Airbnb, når dette giver mening, eller hvis vi ikke kan få et hotelværelse.
Processen:
Jeg vil gerne tale i telefon med evt. deltagere efterhånden som de melder sig som interesserede. Det er lidt nemmere. Vi taler bla. om hvem der gerne vil køre, om de vil bo alene, eller ønsker en bofælle. Jeg kan f.eks formidle en sådan kontakt, blandt deltagerne.
Det er ikke ligegyldigt hvor stor gruppen bliver, men 5 i alt er ideelt, da det passer med bilstørrelsen. Deltagerantallet har indflydelse på prisen. Jeg ønsker ikke at proppe for mange ind i bilen. Der skal være god plads, da bilen er vores “andet hjem” på rejsen. Jeg bestiller en bil til 7 per., men vi er max 5 per.
Frem mod infomødet, vil jeg holde mulige deltagere orienteret om deltagerantal, budget m.m.
Det er mit ønske at deltagerne i infomødet ER afklaret om de rejser med, men gerne lige vil møde dem de skal rejse med. Jeg finder det reelt, at man gerne vil mærke efter, om man kan se sig ind i den gruppe jeg har sammensat. Jeg prøver på at sætte et hold, så de der deltager i infomødet, er dem jeg regner med er seriøse deltagere. Shopper man, og meddeler dagen efter, at man hellere vil til Kina, er det til stort besvær for gruppen, for så skal processen starte forfra. Det er også reelt at man måske gerne lige vil høre andre om, hvem jeg er for én, for I kaster jo mange penge efter mig. Spørg fx på facebookgrupperne Drivingusa.dk, Rejsevenner eller i USAForum.
For at sikre at alt går ordentligt til, gennemgår vi “Hvad nu hvis..” dvs. ved sygdom, afbud, økonomiske aftaler m.m. og er lavet for at skabe tryghed ved at rejse under denne form.
Kort før afrejse mødes vi igen og gennemgår programmet og de sidste praktiske ting.
Kontakt mig hvis I har spørgsmål. Tlf 61309148