Økonomien

Rejsens økonomi

Når jeg udbyder pladser i bilen, angiver jeg en ca. pris for hele rejsen. Denne pris prøver jeg på at ramme, når jeg på gruppes vegne køber hotel osv. På infomødet aftaler vi hvilket niveau vi ønsker for vores overnatning. Nogle steder er airbnb eneste løsning, men det har også sine fordele. Andre steder vælger jeg gerne en dyrere løsning, hvis vi ønsker at bo centralt i nationalparken. Man skal selv købe sin flybillet (jeg hjælper gerne) mens jeg sørger for at reservere hoteller, bil m.m. Disse køb foretages måneder i forvejen. Gæsten betaler den faktiske pris, uden jeg tjener noget på det. Konceptet minder om dele-økonomi. Der er naturligvis dokumentation får alle udgifter og disse lægges åbent frem.

Prisen er meget fornuftig på påskerejsen, der ikke kan fåes andre steder ! Jeg gætter på, at man i runde tal skal regne med 22.600 kr. + mad og fornøjelser.  Det viste budget bygger på hvad det ville koste, hvis jeg købte idag (22 sep.)

Alle deltagere bidrager til en fælles pung. Pungen bestyres af een fra gruppen og skal financiere entreer til nationalparker, frugt, vand og andre fælles goder. Entreer til nationalparkerne afregnes altid pr. bil i USA.

Budget for påskerejsen 2022 pr.per. 

Tallene er hentet pr. sep 21.

Fly: 5200 med kuffert (Billund/Kastrup – Frankfurt-Las Vegas og Denver-Frankfurt-Billund/Kastrup)

Bil og benzin: 4.080 for 7 per. minivan inkl 3 chaufförer hos Thrifty. Benzin 800 pr per

Hotel 6.500  ( på dobbelt værelse) dvs 6.500 pr.per

Guiden: 4.000

Entre til parkerne, samt Jeepleje: 2000,-

Ialt 22.600 pr. per + 6.500 for eneværelse

Halvdelen af hotellerne er inkl. morgenmad

Jeg bruger ikke ret mange lommepenge. Ud over mad og drikke køber jeg lidt t-shirts i nationalparkerne, en bog eller to, en souvenir i reservaterne o.lign. Jeg holder ikke ind ved outlets eller shoping centre for at fylde kufferten op.

Generelt bruger man ikke mange penge på sådan en tur, da vi er på naturrejse og er ofte uden for de dyre storbyer.

Ting der har indflydelse på prisen er f.eks dollarkursen, hvor stor gruppen er, prisen på fly og hoteller. Skal man have ene værelse, er dette altid en ekstra udgift, da værelset som

regel er et dobbeltværelse, blot for een person (som på foto). Jeg bruger også Airbnb, når dette giver mening, eller hvis vi ikke kan få et hotelværelse.

Depositum.

På infomødet gennemgåes rejsen og dagen melder man sig til. Herefter er tilmeldingen bindende. Efterfølgende bestilles fly,bil og hotel. Man booker selv sin flybillet, få dage efter infomødet, efter mine anvisninger. Man kan flyve fra Billund eller Kastrup.

Gæsten indbetaler depositum der dækker de faktiske udgifter til hotel og billeje. Vi køber så tidligt som muligt, for at spare penge.

At rejse på denne måde – som en gruppe – rummer mange fordele, men der er f.eks ingen rejsegarantifond og forbrugerbeskyttelse, da vi jo i fællesskab er på rejse. Jeg tænker at vi køber fly og første overnatning som. en pakke, for så er vi bedre stillet.

Al økonomi er gjort op, inden afrejse. I bilen har vi en mappe med alle vore køb, budget osv. Undervejs kan vi støde på mindre fællesudgifter f.eks køletasker og disse klarer vi på stedet. Benzinudgifterne på en 3 ugers tur er under 1000 kr pr. per.

Processen:

Jeg vil gerne tale i telefon med evt. deltagere efterhånden som de melder sig som interesserede. Det er lidt nemmere. Vi taler bla. om hvem der gerne vil køre, om de vil bo alene, eller ønsker en bofælle. Jeg kan f.eks formidle en sådan kontakt, blandt deltagerne.

Det er ikke ligegyldigt hvor stor gruppen bliver, men 5 ialt er ideelt, da det passer med bilstørrelsen. Deltagerantallet har som sagt indflydelse på prisen. Jeg ønsker ikke at proppe for mange ind i bilen. Der skal være god plads, da bilen er vores “andet hjem” på rejsen. Jeg bestiller en bil til 7 per., men vi er max 5 per.

Frem mod infomødet, vil jeg holde mulige deltagere orienteret om deltagerantal m.m.

Det er mit ønske at deltagerne i infomødet ER afklaret om de rejser med, men gerne lige vil møde dem de skal rejse med. Jeg prøver på at sætte et hold, så de der deltager i infomødet, er dem jeg regner med er seriøse deltagere. Shopper man, og meddeler dagen efter, at man hellere vil til Kina, er det til stort besvær for gruppen.

For at sikre at alt går ordentligt til, gennemgår vi  “Hvad nu hvis..” dvs. ved sygdom, afbud, økonomiske aftaler m.m. og er lavet for at skabe tryghed ved at rejse under denne form.

Kort før afrejse mødes vi igen og gennemgår programmet og de praktiske ting.

Kontakt mig hvis I har spørgsmål. Tlf 61309148