Økonomien

Man kan ikke på, forhånd, med 100% sikkerhed sige hvad en rejse, som gæst, vil koste. Grundlæggende betaler man flybillet, hoteller og bil leje efter regning. Dvs at gæsten betaler den faktiske pris, uden jeg tjener noget på det. Konceptet minder om dele-økonomi. Der er dokumentation får alle udgifter og disse lægges åbent frem.

Prisen er meget fornuftig på denne rejse, der ikke kan fåes andre steder ! Jeg gætter på, at man i runde tal skal regne med 20-22.000 kr. + mad og fornøjelser. (Jeg regner pt på prisen 25.9.19) Det er især hotelprisen der gør usikkerheden. Det vil være sådan, at vi foretager vore køb (fly, bil og hoteller) ret hurtigt efter tilmelding og herefter har man så et rimeligt billede af de faste udgifter.

Alle deltagere bidrager til en fælles pung. Pungen bestyres af een fra gruppen og skal financiere entreer til nationalparker, frugt og drikkevarer og andre fælles goder. Entreer til nationalparkerne afregnes altid pr. bil i USA. Jeg vil anslå man skal betale 1.100,- kr. tilsammen.

Guiden aflønnes med 4.000 kr. pr. deltager.

Pris eksempel pr.per. på rejsen 2020 (anslået)

Fly: 4500

Bil og benzin: 2500

Hoteller: 8.000 ( på dobbelt værelse) Dvs. at enkeltvær. koster ca. 16.000

Guiden: 4.000

Entre til parkerne: 200,-

En del morgenmad er incl.

Pris ialt: 20-22.000

Jeg er lidt forsigtig med at anslå en pris, for mange parametre påvirker denne. Inden infomødet, har jeg dog et rimeligt overblik. Efterhånden som jeg har priserne, vil jeg opdatere og informere, på denne side, samt i mails til mulige deltagere.

Generelt bruger man ikke mange penge på sådan en tur, da vi er på naturrejse og er ofte uden for de dyre storbyer.

Ting der har indflydelse på prisen er f.eks dollarkursen, hvor stor gruppen er, prisen på fly og hoteller. Skal man have ene værelse, er dette altid en ekstra udgift, da værelset som

regel er et dobbeltværelse, blot for een person (som på foto). Vi køber det meste i november og sparer en del ved dette.

Depositum.

På infomødet gennemgåes rejsen og dagen melder man sig til. Herefter er tilmeldingen bindende. Efterfølgende bestilles fly,bil og hotel. Man booker selv sin flybillet, få dage efter infomødet, efter mine anvisninger. Man kan flyve fra Billund eller Kastrup.

Gæsten indbetaler depositum der dækker de faktiske udgifter til hotel og billeje. Vi køber så tidligt som muligt, for at spare penge.

At rejse på denne måde – som en gruppe – rummer mange fordele, men der er f.eks ingen rejsegarantifond og forbrugerbeskyttelse, da vi jo i fællesskab er på rejse.

Al økonomien er gjort op, inden afrejse. I bilen har vi en mappe med alle vore køb, budget osv. Undervejs kan vi støde på mindre fællesudgifter f.eks køletasker og disse klarer vi på stedet.

Processen:

Jeg vil gerne tale i telefon med evt. deltagere efterhånden som de melder sig som interesserede. Det er lidt nemmere. Vi taler bla. om hvem der gerne vil køre, om de vil bo alene, eller ønsker en bofælle. Jeg kan f.eks formidle en sådan kontakt, blandt deltagerne.

Det er ikke ligegyldigt hvor stor gruppen bliver, men 5 ialt er ideelt, da det passer med bilstørrelsen. Deltagerantallet har som sagt indflydelse på prisen. Jeg ønsker ikke at proppe for mange ind i bilen. Der skal være god plads, da bilen er vores “andet hjem” på rejsen. Jeg bestiller en bil til 7 per., men vi er max 5 per.

Frem mod infomødet, vil jeg holde mulige deltagere orienteret om deltagerantal m.m.

Det er mit håb at deltagerne i infomødet ER afklaret om de rejser med, men ikke et krav. Jeg prøver på at sætte et hold, så de der deltager i infomødet, er dem jeg regner med er seriøse deltagere.

Alle deltagere underskriver et rejsedokument, der sikrer at alt går ordentligt til. Dokumentet indeholder “Hvad nu hvis..” dvs. ved sygdom, afbud, økonomiske aftaler m.m. og er lavet for at skabe tryghed ved at rejse under denne form.

Kort før afrejse mødes vi igen og gennemgår programmet og de praktiske ting.

Kontakt mig hvis I har spørgsmål. Tlf 61309148