Sådan rejser vi

Hvem er gæsterne.

Dig og din partner, kortklub, vennepar, madklub, singler, veninder osv.

I vil gerne opleve Amerikas storslående natur og kultur, men ved ikke lige hvordan I skal få det arrangeret, finde rundt osv. I har ikke lyst til busrejser for I vil måske også godt selv prøve, at sidde bag rattet, eller bare være i en mindre gruppe. Eventyr med sikkerhedsnet, i form af en guide.

Konceptet.

Konceptet er ret enkelt. Jeg er på opdagelsesrejse som rejsejournalist og gæsterne følger med. Vi besøger en masse nationalparker og kommer helt ud i den amerikanske natur. I praksis laver gæsterne nogenlunde det samme som jeg. Forskellen er især mit dokumentations arbejde, dvs. at jeg ofte går lidt afsides og laver video og fotoarbejde. Det opdager du næppe, for du har travlt med at se det vi oplever på stedet. Jeg laver også rigtig mange foto stop.

Vi booker billig fly, bil og hoteller på forhånd på nettet. Standarten er 2-3 stjernede hoteller. Hotelstandarten er god i USA. Nogle gange bor vi AirBnB.

Vi køber alt på nettet. Vi går efter få flyskift og helst kun et. Lige nu hedder ruten for 2020 Billund/Kastrup – Amsterdam – Seattle og hjem via San Francisco.

Vi kører efter en fast plan og rute, som jeg har sat på forhånd. Et overflødighedshorn af naturoplevelser. Der er god mulighed for at man kan være par og splitte sig op f.eks om aftenen, eller hvis vi overnatter samme sted 2 nætter. Det meste af tiden er man del af et forpligtende fællesskab og det skal man være positivt indstillet på.

Vi kører efter en fast dagsplan og denne får gæsterne senest ved infomødet i efteråret. Ruten er lavet og kan ses i menuen “Rejsen 2020”

Vi er altid i flere nationalparker og vi går uden om de fleste storbyer, men starter og slutter altid i en. Turen er for folk der gerne vil opleve storslået natur og bevæge sig ud i denne.

Gæsterne hjælper til med bilen og flere er også chauffører. Det aftales på forhånd. Alle har en lille opgave, der dagligt skal klares. Der skal tankes is til køletaskene, een holder styr på hvor de andre gæster bor på hotellet, en holder styr på benzin regnskabet osv.

Vi kører helst i minivans med plads til 7 personer, men som udgangspunkt er vi kun 5 i bilen, så der er bedre plads til os og bagagen. Gæsterne bytter ofte plads i løbet af dagen.

Jeg har, som guide, fuld overblik over alle aspekter af den praktiske afvikling af rejsen, så man er i trygge hænder. Jeg kender nogle af de steder vi besøger, eller har en grundig research. Ind i mellem er vi på fælles opdagelse og det er ofte ret spændende.

Procesen, sådan får man en plads:

  1. Læs materialet
  2. Tag telefonisk kontakt til Amerikaguiden Michael Bo Christensen
  3. Giv evt. et forhåndstilsavn, om deltagelse. Det er ikke bindende
  4. Deltag i informationsmødet søn 17 november
  5. Dagen efter er der bindende tilmelding. Flyrejsen og billejen købes
  6. I ugerne efter booker jeg overnatning

Informationsmøde

Informationsmøde afholdes 17 november  i  Beder ved Århus. Her møder man de andre rejsedeltagere.

På mødet gennemgåes rejsen og man tilmelder sig. Efterfølgende indbetaler gæsterne beløb til dækning af bil og hotel.

En almindelig dag ser sådan ud:

Senest 8.30 er bilen pakket og klar til afgang.

Vi tanker op og gør bilen klar. Indstiller GPS.

Vi standser mange gange for at fotografere og alle kan råbe: ” Stop bilen”. Det kalder vi et “japanerstop”. Vi stopper også hvis der sker noget interessant på vejen. F.eks kommer der 2 fyre vandrende med et skilt: Vi går tværs over Amerika. Dem taler vi selvfølgelig lige med.

Hver dag får man “dagens tekst” læst højt. Dagens tekst er baggrundsviden om det område vi skal se. Dets historie osv.

De steder vi besøger, kan være meget forskellige. Nationalparker, statsparker, nationale monumenter, vandreruter, slots canyon, vandfald, byer, søer, reservater. Ofte er ruten på vej til destinationen lige flot som destinationen.  Vi besøger ofte mere end et enkelt sted pr. dag.

Vi ser selvfølgelig de kendte steder, som alle gerne vil se, men jeg kender mange steder, hvor der kun kommer ganske få mennesker. Nogle steder kommer kun os. Det er en ganske særlig oplevelse.

Vi udforsker ofte området sammen, for jeg har ikke nødvendigvis været der selv. På stedet laver jeg video og fotoarbejde, samt dokumentation til mit rejsesite. Gæsterne gør typisk det samme som jeg, dvs fotograferer og nyder det vi ser.

Vi holder en frokostpause. Enten standser vi ved et fastfood restaurant (for at spare tid), eller også har vi mad med i bilen. Vi har altid vand og frugt osv. i bilen. Vi køber 2 køletasker til formålet.

Vi er sammen mange timer dagligt og man må gerne tage en lur, lukke af for samtale og lytte til musik, eller læse. Sætter man sig bag i bilen, er det nemt at passe sig selv.

Vi lander de fleste dage ved hotellet kl 17-18. Så er der fri leg for alle.

Nogle dage spiser vi alle på samme restaurant, andre gange køber man mad i supermarked og spiser på hotelværelset. Nogle par vil måske noget særligt. Mulighederne er ofte flere.

Man skal påregne at rejser med Amerikaguiden ikke er daseferie, men aktiv natur- og kulturrejse.

Minibussen. 

Bussen har 7 pladser, men vi bruger helst kun de 5. Resten bruges til bagage. Chaufførerne kører ordentligt og efter reglerne. I USA kører man iøvrigt pænt. Der nydes ikke alkohol i bilen og der ryges heller ikke.

 

 “Japanerstop” i Utah.

En madklub fra Skanderborg er med i Gooseneck State Park, Utah

 I 2018 var vi 10 personer i 2 biler. I 2019 var vi i en bil. Dvs. jeg har 4 gæstepladser.

2019 holdet var et par og 2 veninder  

Jeg er på arbejde……